WORKSHOPS

Zoek je een bijzondere activiteit voor je studiedag of teambuilding? We verzorgen graag een online of inhouse activiteit waarmee je zowel veel plezier hebt als inspiratie opdoet voor je lessen.

Je gaat meteen aan de slag: "Doen is de weg!"
Je zoekt zelf uit hoe het werkt en onthoudt het zo veel beter.



* Nieuw*  Activerende werkvormen en AI

In de nieuwste workshops van gamedidactiek ervaar je hoe je de kracht van AI kunt inzetten om effectieve, uitdagende, activerende werkvormen te realiseren in een handomdraai.

Je ervaart een aantal, met AI uitgewerkte, werkvormen en merkt aan den lijve hoe ze werken. Daarna ge je zelf aan de slag om de wetenschappelijk onderbouwde werkvormen uit te werken voor je eigen lespraktijk.

Door handig gebruik te maken van AI komen werkvormen doe vroeger veel te bewerkelijk of tijdintensief waren ineens binnen handbereik.

Waarom? Werkdruk verminderen door automatisch krachtige werkvormen te genereren
Wat? Bewezen didactische strategieën met AI uitwerken voor lessen naar keuze.
Opbrengst Lesvoorbereidingen gaan minstens 5x zo snel als je de trucs uit deze workshop blijft gebruiken
Praktisch ongeveer 1,5 uur; docenten VO, HBO, WO; laptop meenemen.

Wil je deze workshop op jouw school of instituut?
Mail dan even naar
 info@gamedidactiek.nl

* Nieuw*  Ervaar de kracht van AI in een escaperoom

Naast de workshops bieden we ook, al dan niet speelse, ervaringen waarin je de kracht van de laatste AI-modellen zelf ervaart en uitprobeert. Denk aan een escaperoom waarin je met een team binnen 40 minuten een stapel digitale producten genereert die je nooit voor mogelijk hield. Ook zie je hoe AI kan voorzeggen bij het voeren van online gesprekken.
n de debrief verken je daarna wat dit betekent voor jouw onderwijs, als je je realiseert dat jouw studenten deze gereedschappen ook allemaal tot hun beschikking hebben.

Waarom? Gevoel van urgentie kweken bij collega's
Wat? 40 minuten spelen. In een race tegen de klok zoveel mogelijk verschillende documenten genereren met de alle denkbare taalmodellen.
Opbrengst Inzicht in de gereedschapskist van je studenten. Ideeën om die zinvol in te zetten.
Praktisch ongeveer 1 uur;docenten VO, HBO, WO; laptop meenemen; max 20 personen.

Wil je deze workshop op jouw school of instituut?
Mail dan even naar
 info@gamedidactiek.nl


* Nieuw*  Iedereen kan computergames maken

Met de komt van taalmodellen zoals ChatGPT, Gemini, Claude, maar ook ook met gespecialiseerdere tools als Cursor kan werkelijk iedereen die een laptop met wifi heeft ( en dat is echt iedereen) in een handomdraai educatieve computerspelletjes maken.

Dat is goed nieuws, want met die spelletjes kun je je leerlingen aan het denken zetten, en ...  denken leidt tot leren!

In deze workshop leer je wat voor spelletjes passend zijn voor verschillende leerdoelen, zoals elders op deze site beschreven. Vervolgens leer je hoe je, zelfs met de gratis tools, binnen een half uur een educatief spelletje kunt maken en delen met je leerlingen.
Dat is een vaardigheid die elke docent vandaag de dag zou moeten hebben.

Waarom? Leerlingen motiveren met moderne didactiek, meegaan met de tijd en AI vaardig worden
Wat? Meteen aan de slag. 60 minuten bouwen en meteen resultaat in de vorm van een educatief spel over onderwerp naar keuze
Opbrengst Een link naar het spel die je meteen met je leerlingen of studenten kunt delen. De vaardigheid om quizzen te genereren in minuten en in elke les te gebruiken.
Praktisch ongeveer 1,5 uur;docenten VO, HBO, WO; laptop meenemen;

Wil je deze workshop op jouw school of instituut?
Mail dan even naar
 info@gamedidactiek.nl


Kansen leren zien voor Educatieve kaartspellen

Voor elke les kun je eenvoudig kaartspelletjes ontwerpen. Elke les heeft een inhoud, dus elke les is te gamificeren. Je gaat het vanzelf zien als je het doorhebt. 

In deze workshop leer ik je naar je les te kijken door de bril van bestaande kaartspelletjes. 
Na afloop ga je naar huis met een ontwerp voor een eigen kaartspel.

meer info? info@gamedidactiek.nl


Online Escaperoom: kennismaking met diverse platforms 
Een escaperoom is eigenlijk niks anders dan een reeks opdrachten, waarbij elke opdracht steeds een code oplevert om de volgende opdracht te ontsluiten en een stukje verder te komen.
Online is dit principe op heel veel manieren toe te passen. Van eenvoudig (demo) tot wat complexer (voorbeeld van zelf te maken point en clock adventure game).
In deze workshop ga je veel zelf doen.
Na afloop heb je een omgeving met een eerste aanzet voor je online escaperoom.

meer info? info@gamedidactiek.nl


Skilltree met formatieve quizzen maken

In deze workshop ga je, na een theoretische inleiding over het opzetten van een structuur voor een eigen skilltree, aan de slag met het ontwerpen van een eigen skilltree . Deze kun je tijdens de les inzetten om de aandacht vast te houden, of na de les om het huiswerk uitdagender te maken.
Je leert allerlei eenvoudige technieken om morgen al gamification-elementen toe te passen in je les.
Na afloop kun je meteen aan de slag met de tips, of met het doorontwikkelen van het prototype dat je in de workshop hebt ontworpen.

meer info? info@gamedidactiek.nl


Creatieve Workshop "Educatief spel bouwen met wat voor handen is"

In deze uitdagende workshop grabbel je met een team een aantal willekeurige spelonderdelen bij elkaar om samen een educatief van te maken. Het is een hele creatieve workshop, waar ondertussen toch stiekem een game-design structuur in is verweven.
Na afloop zul je in elk spel mogelijkheden zien om aan een les te koppelen.

meer info? info@gamedidactiek.nl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

INTERACTIEVE LEZINGEN 

Serious Gaming, Applied Gaming, Game Based Learning, Gamedidactiek,… Steeds vaker duiken dergelijk begrippen op. Wilt u de kennis hierover bij uw medewerkers vergroten, dan helpen wij graag door een lezing, gastcollege of workshop te verzorgen. De essentie is steeds:

Als een boodschap niet goed overkomt, kan een game het antwoord zijn, want ..

ONDERWERPEN

Gamification: Hoe maak je taken in het alledaagse leven aantrekkelijker? Hoe verleid je je publiek om te gaan doen wat jij voor ogen hebt. Welke mechanismen spelen een rol bij het gamificeren? Hoe kun je die inzetten? Wat zijn de gevaren ervan?

Gamedidactiek: Welke spellen passen welke boodschap? Je kunt gericht educatieve spellen inzetten om een boodschap te communiceren die anders niet of minder goed overkomt. Hoe bepaal je wat voor spel geschikt voor jouw boodschap?

Naast de workshops hebben de lezingen ook een interactief karakter, het publiek wordt uitgedaagd af en toe een klein spelletje mee te spelen. Ook is de kans aanwezig dat er af en toe gelachen wordt. Martijn, de spreker, staat bekend om zijn onderkoelde humor.

OVER DE SPREKER

Martijn Koops is de auteur van het boek Gamedidactiek en kent als geen ander de kracht van spellen als communicatiemiddel. Iedere boodschap vraagt om een ander soort spel. Als Gamedidacticus houdt Martijn ervan om games te ontwerpen voor uiteenlopende toepassingen. Overal ziet hij mogelijkheden om games in te zetten, en hij deelt deze kennis graag; met iedereen die het maar wil horen. Koops is ervan overtuigd dat de wereld er baat bij heeft als we in onze communicatie vaker gebruik maken van de games. Zo kunnen we niet alleen begrippen en kennis maar ook ervaringen en bewustzijn op een gestructureerde manier delen. Martijn is docent aan de Hogeschool Utrecht en past games en gamification in al zijn lessen toe.

Martijn heeft als gepromoveerd fysicus een stevige wetenschappelijke basis. In het bedrijfsleven is hij aan het eind van jaren ’90 begonnen met zijn onderzoek naar serious gaming. Momenteel werkt hij als docent aan de Hogeschool Utrecht en past hij de gametechnieken veelvuldig toe in zijn eigen lessen. Martijn is lid van The International Simulation And Gaming Association (ISAGA) en Simulation And Gaming Association The Netherlands (SAGANET) en mede oprichter van het online tijdschrift Homo Ludens Magazine (HLM). Hij is mede-organisator de jaarlijkse Conferentie Gamedidactiek exploiteert TheConferencegame.

In zijn presenaties licht Martijn toe hoe je games kunt inzetten om dingen uit te leggen, overtuigingen en onbewuste kennis zichtbaar te maken, of gewoon om een saaie klus leuker te maken. Zijn stijl is toegankelijk en to the point, zijn humor onderkoeld. Hij maakt dingen niet moeilijker dan ze zijn, maar vertelt wel hoe het zit. Het altijd aanwezige, overkoepelende, doel is om de toehoorder te inspireren en handvatten te bieden om zelf, de volgende dag aan de gang te gaan. Martijn houdt niet zo van ideologische vergezichten. Zijn motto: Doen is de weg.

 


 

Waarom? Gevoel van urgentie kweken bij collega's
Wat? 40 minuten spelen. In een race tegen de klok zoveel mogelijk verschillende documenten genereren met de alle denkbare taalmodellen.
Opbrengst Inzicht in de gereedschapskist van je studenten. Ideën om die zinvol in te zetten.
Praktisch ongeveer 1 uur;docenten VO, HBO, WO; laptop meenemen; max 20 personen.

Wil je deze workshop op jouw school of instituut?
Mail dan even naar
 info@gamedidactiek.nl