Dus de leerling moet iets begrijpen...
(scroll omlaag voor een uitgebreidere toelichting)

Moet de leerling dat dan kunnen


>> interpreteren?

>> verklaren?

>> classificeren?

>> samenvatten?

>> concluderen?

>> vergelijken?

>> uitleggen?

Toelichting

Om te zien of de speler iets kan interpreteren moeten de speler een vertaalslag maken van een onbekende beschrijving naar een bekende term. Een combinatiespel leent zich daar goed voor.

Om verklaren te toetsen moeten we de speler vragen om een voorbeeld te geven. Dat kan met sommige antwoordspellen waar de leerling het antwoord op een vraag intypt en de game checkt of er bepaalde woorden in voorkomen bijvoorbeeld. Een alternatief is om selectiespellen te gebruiken, zoals in het voorbeeld hieronder.

Bij classificeren gebruiken we natuurlijk een rubriceerspel. De speler sleept itmes naar de juiste rubrieken, of selecteert kaartne die onder gelijke rubrieken of klassen vallen.

Samenvatten  kunnen we ook met een antwoordspel toetsen. We kunnen de speler een samenvatting laten maken van een beperkt aantal woorden, en checken of de kernwoorden erin voorkomen. Die benadering rammelt wel een beetje. Slimmer is om een rangschikspel te maken waar de speler een aantal samenvattingen op volgorde moet zetten, van sterk naar zwak bijvoorbeeld..

Als de speler in een reeks of set de samenhang doorziet kan zij "concluderen". Een selectiespel komt hier van pas. We kunnen een reeks tonen en de speler uit een items laten selecteren wat het volgende element in de reeks is. 

Redeneren aan de hand van analogieën is een manier om te toetsen of de speler kan "vergelijken". We kunnen dat checken met een combinatiespel.

Als de speler oorzaak en gevolg kan benoemen in een bepaald proces, betekent dat, dat ze kan uitleggen hoe het werkt. Lastig om digitaal te toetsen , maar als we een selectiespel maken waarin we bij een casus de juiste uitleg laten kiezen kunnen we toch een eind komen; mits we sterke alternatieven kunnen bedenken waartussen het lastig kiezen is natuurlijk.

Ben je BLOOM vergeten? Klik dan hier (PDF) >>